Barne- og ungdomsutvalget

To unge damer som smiler i solen. I bakgrunnen er reklameseil for Diplom is.
Aktiv sommerferie 2022
Glad ungdomsgjeng på sommerleir.
Sommerleir 2019
Utvalget deltar i organisering av RH-foreningens barne- og ungdomsarbeid. Utvalget har ansvar for medlemmene med ryggmargsbrokk og/eller hydrocephalus til og med 36 år.
Utvalget jobber etter mandat fra hovedstyret og samarbeider med de andre utvalgene i foreningen.
  • Utvalget planlegger, gjennomfører og evaluerer kurs og aktiviteter rettet mot medlemmer i alderen 0 – 36 år.
  • Utvalget formidler kunnskap og erfaring med å vokse opp, og leve med diagnosen(e).
  • Utvalget jobber for at medlemmene skal få likeverdig oppfølging i et livsløpsperspektiv.
  • Utvalget bistår de andre utvalgene når barn og ungdom er målgruppen.
  • Utvalget samarbeider med Unge Funksjonshemmede og TRS kompetansesenter.

Utvalgets medlemmer:
Leder: Julie Therese Larsen

Liv Marit Eide
Rikke Iversen

Laptop som viser deltakerne på webinar arrangert av barne - og ungdomsutvalget 13.juni 2023.
Webinar 2023

Webinar

Barne- og ungdomsutvalget arrangerte i juni webinar for medlemmer i målgruppen, deres pårørende og andre interesserte. Målet var å synliggjøre barne- og ungdomsutvalget, og informere om fremtidige planer. Deltakerne var aktive med spørsmål og positive kommentarer til utvalget. Mange gode innspill til videre arbeid!

Temaer fra webinaret

• Presentasjon av utvalget og utvalgsmedlemmene.
  • Kurs 15.-17. september i Skien Fritidspark for medlemmer 5-14 år i følge med en pårørende.
  • Informasjon om likepersonstjenesten.
  • Innspill fra deltakerne om forventninger og ønsker til utvalgets arbeid og prioritering.
  • Tips til målgruppen – hva finnes av publikasjoner.
  • Informasjon om foreningens aktivitetsfond.
  • Oppsummering med oppfordring til medlemmene om å ta kontakt.

Veien videre – innspill til utvalgets videre arbeid

• Fokus på søsken og barn til medlemmer med diganosen(e).
  • Informere om foreningen så tidlig som mulig når diagnosen er kjent. Ufarliggjøre det å være medlem.
  • Medlemmers mulighet til å treffe likesinnede.
  • Utvalget skal være synlig.
  • Signalisere til medlemmer at utvalget trenger ønsker og innspill.
  • Samarbeid med andre instanser.
  • Arrangere faglige og sosiale møteplasser.
  • Fysiske treff.
  • Informasjon om planlagte aktiviteter må gis i god tid, gjerne gjennom et årshjul.
  • Informasjon må treffe målgruppen – gjerne gjennom Instagram.
  • E-post som foretrukket kommunikasjonsplattform.
  • Ønskede temaer til kurs: overganger som skjer gjennom livet.
  • Begrepsliste – vanskelig å sette seg inn i rettigheter og nødvendige dokumenter i skolesystemet.
  • Arrangere lokale treff/Pizzatreff.
  • Fokus på “Gi meg vinger som bærer” materialet.
  • Informasjonsmateriell for barn med diagnosen(e).