Mr. Mujurizi Bruno, lærer i Uganda.

Ung mann som er lærer i Uganda står foran et skilt med skrift "Tukore Invalids - Primary School"
Mr. Mujurizi Bruno, lærer i Uganda.

Denne historien handler om Mr. Mujurizi Bruno, lærer ved Tukore barneskole i Mbarara-distriktet, Vest-Uganda. Før han kom i kontakt med det Norad-støttede TOFI-prosjektet, visste han ikke at barn med funksjonsnedsettelser kunne lære sammen med andre barn i en vanlig klasse. Han hadde lite kunnskap om forskjellige typer funksjonsnedsettelser og hvordan man skulle håndtere dem for å skape en inkluderende klasse.

Mr. Mujurizi pleide ikke å identifisere og vurdere læringsbehovene til elevene på skolen sin. Han visste ikke at elever med funksjonsnedsettelser kunne utmerke seg akademisk, på samme måte som andre elever.

Obuntu Bulamu

I 2021 og 2022 fikk han, sammen med andre lærere i regionen, opplæring i  Obuntu Bulamu prosjektet. Obuntu Bulamu bygger tett på Ubuntu filosofien, som fremmer tanken om felles ansvar og samhold. Prosjektet bygger altså på en metode hvor nøkkelfaktoren er at likepersoner blir engasjert i arbeidet med å inkludere elever med funksjonsnedsettelser. Hvert barn blir matchet med en annen elev, hver forelder blir matchet med en annen forelder og hver lærer blir til slutt matchet med en annen lærer. Dette hjalp ham å forstå at alle i samfunnet har et ansvar.

Skolen ble valgt ut til å delta i TOFI-prosjektet fordi skolen ikke var inkluderende. Tidligere underviste de barn med funksjonsnedsettelser separat fra andre barn, noe som også gikk tydelig frem på skolens skilt. De var ikke klar over hva inkluderende utdanning innebar, og de trodde ikke det var mulig. Elevene med funksjonsnedsettelser ble til og med betegnet som «invalids».

Ved å delta på TOFI-treningene, fikk Mr. Mujurizi forståelse for forskjellene mellom barn med ulike funksjonsnedsettelser. Han lærte å identifisere og vurdere alle elever, noe som hjalp ham med å forstå de forskjellige kategoriene av funksjonsnedsettelser. Han lærte å ta i bruk metoder for inkluderende undervisning, og å bruke lokalt tilgjengelig materiell. I metoden lærte de å legge til rette for at fadderbarna blant de andre elevene kan bidra til tilhørighet i klassen og på skolen. Han ble også opplært i bruk av blindeskrift og tegnspråk, som gjorde ham i stand til å kommunisere bedre med blinde og døve elever.

Inkluderende undervisning

Mr. Mujurizi underviser nå med inkluderende undervisningsmateriell som gjør læringen mer engasjerende og motiverende for alle elever. Han lager inkluderende arbeidsplaner og timeplaner som passer for både elever med og uten funksjonsnedsettelser. Han er i stand til å tilpasse undervisningen til elevenes individuelle behov, og han forbereder individuelle opplæringsplaner som hjelper med å ha oversikt over elevenes fremgang. Nå kan han også kommunisere med elever med hørselsvansker ved hjelp av tegnspråk.

Avslutningsvis sier han at – arbeidet med likepersons støtten gjennom Obuntu Bulamu har skapt en sterkere ansvarsfølelse hos ham selv, lærerne og elevene på skolen.