Animert svart hvitt bilde av en jente med vitaminbokser og en apotekpose.

Folat kan forebygge ryggmargsbrokk

Folat trenger vi for vekst og for at kroppen skal virke som den skal, samt for å lage nye celler, inkludert røde og hvite blodceller.​ Anbefalt mengde daglig inntak av folat for kvinner er 0,4 mg. Undersøkelser viser at gjennom kostholdet vil det daglige inntaket kun utgjøre 0,2 mg. Siden 1998 har norske kvinner som planlegger graviditet blitt anbefalt et daglig tilskudd på 0,4 mg 4-8 uker før graviditet og 12 uker inn i graviditeten.

I følge Annetine Staff, overlege ved Oslo universitetssykehus, Kvinne- og barneklinikken og professor ved Det medisinske fakultet, UiO, ville antall svangerskap komplisert med nevralrørsdefekter blitt redusert med minst 40 %, dvs. omtrent 30 tilfeller per år, om alle gravide i Norge hadde fulgt anbefalingene om perikonsepsjonell folatbruk.

Gode kilder til folat i det norske kostholdet er: dypgrønne grønnsaker som brokkoli og spinat, i tillegg til sitrusfrukter, bønner og grove kornprodukter.​

Helsenorge.no: Planlegger du å bli gravid?