PERSONVERNERKLÆRING

Ryggmargsbrokk- og Hydrocephalusforeningen

Ditt personvern er viktig for Ryggmargsbrokk- og Hydrocephalusforeningen og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All vår behandling av personopplysninger skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverk, herunder GDPR og personopplysningsloven.

Denne personvernerklæringen gjelder for alle som gir fra seg personopplysninger til Ryggmargsbrokk- og Hydrocephalusforeningen. Den skal forklare hvilke opplysninger vi samler inn, hvordan vi bruker de og hvilke rettigheter som gjelder.

Behandlingsansvarlig i organisasjonen er daglig leder. Henvendelser for innsyn, retting eller sletting av personopplysninger kan gjøres til: post@rh-foreningen.no

Personopplysninger er enhver form for informasjon som direkte eller indirekte kan knyttes til deg som enkeltperson.

E-post

Du kan sende e-post til oss, men husk at alle virksomheter er sårbare for datatyveri. Du bør derfor ikke sende sensitivt innhold per e-post. Om vi mottar en slik e-post, behandler vi e-posten i henhold til innhold og sletter den straks.

Deling

På nettsidene er det er lagt inn mulighet for å videresende artikler i e-post og dele artikler i sosiale medier. E-post adresser som brukes til å videresende artikler, logges ikke. Videre håndtering av data som deles i sosiale medier, reguleres av din avtale med det aktuelle nettsamfunnet.

Statistikk og logg

Når du leser våre nettsider vil det bli lagret informasjon i statistikk- og loggfiler.
Systemet lagrer ikke «user agent» eller IP-adresse, men lagrer hvilken side den besøkende har besøkt i en rådata-tabell «Track The Click». Denne informasjonen blir i neste omgang benyttet til å generere statistikk for antall sidevisninger per objekt.

Påmelding kurs og arrangementer

Når medlemmer melder seg på kurs, samlinger eller andre arrangementer, samler vi informasjon som navn og kontaktopplysninger i tillegg til allergier og behov for tilretteleggelse. Disse personopplysningene blir brukt for å tilpasse arrangementet. Deltakelse på arrangement lagres på din side i medlemsregisteret for å gi deg aktuelle tilbud senere.

Nyhetsbrev

Alle interesserte kan melde seg på som mottaker av vårt nyhetsbrev via vår nettside. For at vi skal kunne sende deg nyhetsbrev må du registrere navn og e-postadresse hos oss. Denne lagres i en egen database i programmet MailChimp. Informasjonen deles ikke med andre og e-postadressen slettes når den ikke lengre er i bruk. Du kan når som helst melde deg av vårt nyhetsbrev.

Andre leverandører

Medlemsopplysninger lagres i Regweb, som har egen personvernerklæring.

Vi bruker leverandører til utsendelse av medlemsblad og annet som er relevant for medlemsskapet. Leverandørene får kun tilgang til de opplysningene som de trenger for å gjennomføre oppdraget. De kan ikke bruke informasjonen til andre formål. Vi har avtale om at informasjonen skal slettes etter at utsendelsen er gjennomført eller behovet for registrering er opphørt.

Lagring av personopplysninger i henhold til bokføringsloven

Vi er forpliktet til å lagre regnskap i 5 år. Det gjelder også personopplysninger i forbindelse med fakturaer, reiseregninger eller lønnskjøring.

Rettigheter for den registrerte

Vi behandler dine personopplysninger i henhold til Personopplysningsloven og gjeldende forskrifter. Du har rett til innsyn i og korrigering eller sletting av personopplysninger eller begrensning av behandlingen som gjelder deg selv. Videre kan du til enhver tid trekke tilbake eventuelle samtykker til behandling av dine personopplysninger. Henvendelser kan rettes til: post@rh-foreningen.no
Det kan klages til Datatilsynet på behandling i strid med reglene.