Kvinne i elektrisk rollestol smiler mot kamera. Ved siden av henne står en svart labrador hund (Ivo). I bakgrunnen ser en masse snø
I all slags vær: Heidi Anita Rham kommer seg ut selv om det er kaldt sammen med servicehunden Ivo.

Servicehunden Ivo gir Heidi livsglede

Heidi Anita Rahm har et langt liv på krykker bak seg, og har brukt rullestol i mange år. Mange aktiviteter har blitt prøvd ut. Langvarig bruk av armer mener helsepersonell har skapt slitasjeskader i armene. Heidi kjente derfor behovet for en servicehund.

–      Det var en vinter jeg var ute på tur alene. Det var tjue minusgrader, og jeg mista votten min et sted hvor det ikke var noen andre rundt meg. Jeg måtte finne noen for å få den opp igjen, for jeg klarte ikke å bøye meg ned. Da tenkte jeg: Heidi, du må søke på servicehund, forteller hun.

Foto: Tore Rahm

Heidi har vært mye fysisk aktiv, blant annet med konkurransesvømming. Hun har kjørt vannski, slalåm, vært med på pigging og har drevet med konkurranseidrett innen rullestoldans.

Heidi har betennelser som ikke går over. Med årenes løp har hun fått veldig dårlige armer og vondt i skuldrene. Begge skuldrene har blitt operert, uten å ha fått det resultatet man håpet på.

–      Derfor klarte jeg etter hvert ikke å kle av meg jakka etter å ha vært ute. Ofte ble jeg sittende med jakke på til mannen min, Tore, kom hjem fra jobben. Hvis Tore var borte på jobbreise, måtte jeg ha noen hos meg som kunne hjelpe meg av med klærne.

Et aktivt liv sammen med Ivo

Heidi bruker servicehunden til å få av seg klær, til å ta opp gjenstander hun mister på gulvet, ute på tur og i butikk. Etter hvert som de har trent på og blitt flinkere til å løse utfordringer, har hunden Ivo også fått nye oppgaver.

Bare det å vite at hun kan få hjelp til å få av seg jakka når hun kommer inn, gjør det lettere å gå ut. Heidi hadde interesser som hun nesten sluttet med. Et lett kamera og et kamerastativ som er festet til rullestolen, er det blitt investert i. Sammen med Ivo har Heidi kunnet ta opp igjen fotograferingshobbyen. I Ivo har Heidi fått en turvenn.

–      Han snuser rundt i naturen mens jeg tar bilder. Plutselig kan vi sitte og se utover naturen begge to og bare lytte. Vi har blitt overrasket over plutselig å få øye på rev eller rådyr. Jeg kommer meg ut hver eneste dag, også når det er en lang, kald vinter.

Servicehundeieren har blitt medlem i Stovner hundeklubb. Der trener hun i en konkurransegren i lydighet, og hun har blitt kjent med mange nye mennesker.

Hvilken forskjell gjør Ivo for livet ditt?

–      Han betyr nok mer for meg enn mange vet, for jeg fikk ham i en periode hvor jeg hadde hatt mye smerter. Jeg sov veldig lite om natta. Livet var bra, men samtidig tøft og utfordrende. Da Ivo kom inn i livet mitt, klarte jeg plutselig mer. Vi startet dagen sammen. Jeg måtte kle på meg og komme meg ut til tross for smerter.

Heidi fikk rutiner i hverdagen igjen, og livet ble bedre. Å ha Ivo med seg gjør at Heidi kan bruke armene sine mindre, fordi han gjør oppgaver som hun eller andre ellers måtte ha gjort. Da får armene tid til å heles, og hun kan forebygge forverringer. Nå får hun hjelpen hun trenger og føler seg samtidig mer selvstendig.

En hund har påvirkning på psykisk helse. Hunder gir hengivenhet og kjærlighet, kan være en bestevenn og bidra til at du får det bedre. Heidi og Tore har voksne unger som har flyttet hjemmefra, så hun synes at det er hyggelig med selskapet av en hund. Siden det er en servicehund, kan han være med overalt. Det har skapt et spesielt bånd mellom Ivo og Heidi.

Styreleder i Servicehundforbundet

Heidi og andre servicehundeiere har satt i gang Servicehundforbundet for å være synlige på sosiale medier og blant folk. De vil være en pådriver til at andre søker på servicehund. I tillegg er det viktig å ivareta medlemmene og sørge for at de trives. De har et digitalt rom der de kan møtes for å prate.

Hun har aldri vært med på å starte en forening før, og det gir henne en spesiell følelse. For henne betyr det mye å kunne fortsette å ivareta noe hun har vært med på fra begynnelsen, og å kunne ha en visjon om veien videre. Hun liker å bidra til at foreningen tar gode valg, slik at den utvikles. Hun har fantastiske folk i styret, så arbeidet går stort sett av seg selv.

–      Det har vært et spesielt år, fordi vi startet en forening under en pandemi. Helt fra starten har vi måttet finne løsninger på alt. Det digitale rommet betyr at uansett hvor i landet man bor, så er vi ikke så langt unna hverandre. Man kan bli godt kjent over for eksempel Teams eller Messenger, avslutter Heidi.

Fakta om servicehund

Du kan finne søknadskjemaer på Nav sine nettsider. Der står det også noe om kriteriene for å få servicehund.

Du må sende med legeerklæring når du søker om servicehund.

Når du har søkt, får du hjemmebesøk eller har en videosamtale. Det er viktig å ha en plan for hvordan du skal ivareta hunden.

Servicehunder har veldig ulike oppgaver, fordi eierne har så forskjellige funksjonsnedsettelser.

Du trenger ikke å bruke rullestol for å få servicehund.

Regelverket for å få servicehund handler om å ha en funksjonsnedsettelse og å kunne nyttiggjøre seg en servicehund.

Når servicehunden er på jobb, har hunden på seg en rød servicehundvest og eieren har et kort fra NAV som beskriver hundens rolle.

Hunden har, ifølge en lovhjemmel, lov til å komme inn på alle offentlige steder, ta drosje, være med på restauranter osv.

Det er bare 40 servicehunder i Norge, og mange er uvitende om hva dette dreier seg om. Derfor er det viktig å være synlig i media.