Logo verdensdagen for ryggmargsbrokk og hydrocephalus 25. oktober 2022. Tema hev din stemme.

Hev din stemme
- Verdensdagen for ryggmargsbrokk og hydrocephalus!

25.oktober er verdensdagen for ryggmargsbrokk og hydrocephalus (World Spina Bifida & Hydrocephalus Day). Temaet i år er «Hev din stemme» (Elevate Your Voice).

Målet med verdensdagen er å øke bevissthet og kunnskap om ryggmargsbrokk og hydrocephalus i samfunnet. Rettighetene til personer med disse diagnosene, er også i fokus denne dagen.

Dagen har blitt markert i International Federation for Spina Bifida and Hydrocephalus (IF) hvert år siden 2012 og har dermed 10 års jubileum i år.

IFs visjon er et samfunn som garanterer menneskerettighetene til barn og voksne med ryggmargsbrokk og/eller hydrocephalus. Tilgjengelighet og inkludering er utfordringer som ofte møter personer med ryggmargsbrokk og/eller hydrocephalus. Med stigma, diskriminering og mangel på bevissthet, skapes barrierer for full nytelse av livet. Målet er full likeverd!

Les mer på worldspinabifidahydrocephalusday.com

Hjelp oss å spre budskapet om viktigheten av like rettigheter for alle!

Bli med og marker verdensdagen for ryggmargsbrokk og hydrocephalus den 25.oktober!

RH-foreningen har stand på Rikshospitalet i Oslo kl. 09:00 – 15:00. Besøk oss gjerne! I tillegg vil foreningens nye brosjyre bli delt ut til helseforetak flere andre steder i landet.

IF inviterer til World Spina Bifida & Hydrocephalus Day Conference

25. oktober 2022 kl. 14:30 – 16:00. Under webinaret vil du høre mer fra medlemmer over hele verden.

Arrangementet foregår via zoom og er på engelsk. Du melder deg på her.

Gikk du glipp av webinaret kan du se det her:

World Spina Bifida and Hydrocephalus Day 2022