Logo WSBHD23

25. oktober er verdensdagen for ryggmargsbrokk og hydrocephalus (World Spina Bifida & Hydrocephalus Day). Årets tema er «Tilgjengelighet for alle» (Accessibility for all).

RH-foreningen har stand på Rikshospitalet i Oslo og Haukeland sykehus i Bergen denne dagen. Besøk oss gjerne!
I tillegg vil foreningens brosjyre bli delt ut til helseforetak flere andre steder i landet.

Bli med og marker verdensdagen for ryggmargsbrokk og hydrocephalus den 25. oktober!

Ønsker du å være med å bidra? Send en e-post til monika@rh-foreningen.no

Målet med verdensdagen er å øke bevissthet og kunnskap om ryggmargsbrokk og hydrocephalus i samfunnet. Rettighetene til personer med disse diagnosene er også i fokus denne dagen.

Dagen har blitt markert i International Federation for Spina Bifida and Hydrocephalus (IF) hvert år siden 2012.

IFs visjon er et samfunn som garanterer menneskerettighetene til barn og voksne med ryggmargsbrokk og/eller hydrocephalus. Tilgjengelighet og inkludering er utfordringer som ofte møter personer med ryggmargsbrokk og/eller hydrocephalus. Med stigma, diskriminering og mangel på bevissthet, skapes barrierer for full nytelse av livet. Målet er full likeverd!

Tilgjengelighet er viktig for alle! Tilgjengelige miljøer, godt helsevesen og sosiale tjenester gir personer med ryggmargsbrokk og hydrocephalus muligheter til å delta fullt ut i samfunnet, realisere sitt potensialet og leve gode liv. Når tilgjengelighet er prioritert fremmes en mer rettferdig og inkluderende verden hvor alle kan trives og bli anerkjent for den de er.

Les mer på worldspinabifidahydrocephalusday.com

Hjelp oss å spre budskapet om viktigheten av tilgjengelighet for alle!

WSBHD23 Conference "Accessibility for All"

Den 25. oktober arrangerer den internasjonale foreningen for ryggmargsbrokk og hydrocephalus hovedkonferansen WSBHD23 «Accessibility for All». I et nettbasert webinar vil du lære mer om tilgjengelighet for alle fra folk over hele verden. Webinaret er på engelsk.

Mer informasjon om arrangementet og påmelding

Poster som viser informasjon om IF sin verdrensdag konferanse 25. oktober 2023.

Bilderamme til bruk i sosiale medier

Du kan laste ned den offisielle WSBHD23 rammen til bruk som profilbilde i sosiale medier her

Hvordan bruke rammen på ditt profilbilde:

• Åpne PowerPoint
  • Opprett ny tom presentasjon
  • Slett tekstbokser (klikk hjørnet og «Delete»)
  • Kopier inn ønsket profilbilde (viktig at bildet kommer inn først)
  • Deretter kopier inn rammen i presentasjonen
  • Dra rammen over profilbildet
  • Bruk utklippsverktøy (søk i startmenyen), klipp ut bildet og lagre som jpg
  • Last opp bildet som profilbilde