Disk med mange sorter håndlaget sjokoladekonfekt.
Fem glade damer på tur i parken.

Mammatur RHØst 25.–27. sept. 2020

Tekst og foto: Monika Lunner.

Tross Covid-19 ble det som planlagt, arrangert en mammatur til flotte Quality Hotel Strand på Gjøvik 25.–27. september 2020. Her var det lagt opp til en avslappende og sosial helg, med Spa, deilig mat og drikke, besøk på Gjøvik Sjokoladefabrikk og tur langs Mjøsa. Det var 7 mammaer som møtte opp med godt humør. Noen kjente hverandre fra før, mens andre var med for første gang. Dessverre var det et par frafall i siste liten, men slik er det i disse tider.

På hotellet ble vi tatt godt i mot og alle var innlosjert på enkeltrom. Her var koronatiltak i høysete. Etter felles middag i hotellets restaurant fredagen, var det flere som fortsatte kvelden i hotellets barområde. Her var det god stemning.

Lørdagen var satt av tid til både spabehandling, sightseeing og/eller shopping for de som ønsket dette. Etter en deilig lunsj på hotellet, med verdens søteste servitør, som under tvil lot oss få vin til lunsj, gikk turen til Gjøvik Sjokoladefabrikk, som kun lå 5 minutters gange fra hotellet. Der fikk vi omvisning av barnebarnet (og nå medeier) til Jan Rognstad, som startet fabrikken i 1996. Fabrikken var da en av få produsenter av hjemmelaget sjokolade i Norge. Fabrikken er nå blitt en av byens mest ettertraktede turistattraksjoner. Ekte Gjøvik Sjokolade er såkalt kouverture-sjokolade, som inneholder mer kakaosmør enn «vanlig» sjokolade, og må tempereres under produksjon. De lager konfekt, marsipan, sjokolade med og uten sukker, gaver og sjokoladefigurer. Det ble selvfølgelig tid til en kaffekopp og testing av nydelig sjokolade.

På lørdagskvelden møtte vi forventningsfulle opp i hotellets restaurant på nytt. Vår søte lunsjservitør hadde nemlig lovet at vi skulle få et veldig sexy bord, med duk. Som sagt så gjort. Vi var eneste bord i restauranten med duk og maten smakte fantastisk. Søndag var det felles gåtur etter frokost for noen, mens andre benyttet anledningen til spa behandling før kjøreturen hjem.

Dette var en helg hvor batteriene ble ladet, erfaringer og tips ble delt, sosialt samvær og ikke minst mye latter. Tusen takk til alle som var med på å gjøre denne turen akkurat så flott som den ble. Ikke minst tusen takk til styret i RH-foreningen Øst for et flott arrangement. Vi håper å se enda flere mammaer neste gang.