Mann og gutt i rullestol holder foredrag på Pers Hotell på Gol.
Kvinne i rullestol holder foredrag foran en forsamling på Pers Hotell på Gol.
Kvinne i elektrisk rullestol med svart servicehund stående med forlabbene på hennes fang.

Familietur med RHØst 2021

Tekst og foto: Monika Lunner

10.-12. september arrangerte RHØst familietur til koselige Pers Hotell på Gol. Her var det lagt opp til en avslappende og sosial helg, med mange spennende likepersonsaktiviteter. Med over 50 medlemmer samlet var det duket for mye hygge og gode erfaringsutvekslinger. Endel kjente hverandre fra før, mens andre var første gang møttes.

Fredagen startet med felles samling kl. 19:00, hvor vi kunne bli bedre kjent. Julie arrangerte en «Bli kjent» lek som fikk oss alle litt ut av komfortsonen og frembragte mange smil. Deretter ble vi inndelt i diskusjonsgrupper hvor temaene blant annet var hva slags aktiviteter man ønsket arrangert i lokallaget og forslag til lavterskelaktiviteter. Hver gruppe hadde med seg en representant fra fylkeslaget som noterte ned alle gode forslag. Deretter gikk vi i samlet flokk til middag hvor en egen del av hotellets restaurant var reservert til foreningen. Lørdag etter frokost var det satt av egentid frem til lunsj. Mange av de yngre medlemmene benyttet da tiden i hotellets eget badeland Tropicana, bowling eller shuffelboard. Andre benyttet tiden til sightseeing og/eller shopping.

Etter en deilig lunsj var det invitert til likepersonstreff med foredrag først av Sander og hans far Tor Andre. De fortalt om sykkelturen «Tour de Sander Nordkapp-Hurdal 2018». Et inspirerende og morsomt foredrag om å se mulighetene og ikke begrensningene. Det ble også lagt vekt på viktigheten av å motivere og settes seg noen mål. Vi fikk også høre om guttas neste mål som er USA på tvers 2022. Deretter var det Synnøve som fortalte om sine hobbyer og viktigheten av å ha en hobby/aktivitet i hverdagen. Mange gode tips ble delt både fra foredragsholder og publikum. Kanskje blir det arrangert både håndarbeidstreff, sykkeltur og gamingtreff i nær fremtid?

Søndag etter frokost var det likepersonstreff med Heidi som fortalte om sin Servicehund Ivo. Her var det mye spennende å høre om både hvordan og hva dette innebærer. Ivo var også selvfølgelig med og viste frem noen av sine innlærte triks. Etter foredraget var det mange ivrige hender i været som hadde diverse spørsmål. Tror nok flere av foreningen sine medlemmer nå ønsker seg en Servicehund.

Helgen ble avsluttet med lunsj for de som ønsket dette før kjøreturen hjem.

Dette var en flott helg hvor batteriene ble ladet, erfaringer og tips ble delt og ikke minst med mye sosialt samvær. Hotellet disket opp med deilig mat og god service. Tusen takk til alle som var med på å gjøre denne turen akkurat så flott som den ble. Ikke minst tusen takk til styret i RH-foreningen Øst for et supert arrangement. Gleder oss masse til nye treff med denne fine gjengen med flere!

Medlemmer i RHØst sitter å spiser rundt et bord i restauranten på Pers Hotell på Gol.
Unge medlemmer i RHØst sitter å spiser rundt et rundt bord i restauranten på Pers Hotell på Gol.